Dylan kort #315

Het fragment van The People speak (zie Dylan kort #314) is inmiddels van youtube verdwenen, helaas. Gezien het feit dat in de laatste weken er vele filmpjes van youtube zijn verdwenen i.v.m. copyrights, is het niet verbazingwekkend dat ook dit filmpje is verwijderd (met dank aan Henk voor de informatie).
Martin de webmaster van HoochieKoochie heeft een reactie achtergelaten bij Dylan kort #314 en van Rob ontving ik n.a.v. hetzelfde bericht onderstaande e-mail:

Eindelijk eens een lijst met nummers vol emotie, nummers van vandaag en gisteren. Nummers waarin ik mij terug kan vinden. Gefeliciteerd. Het is een genot jouw lijst. Ik ga het komende weekeinde de meeste nummers gewoon achter elkaar afspelen terwijl ik heerlijk aan het werk ben.

Soms heb ik wel eens een lijstje, en inderdaad na een paar weken is het alweer anders. Ik maak dus zelden een lijstje, maar deze keer heb je me te pakken. Hier zijn nummers die ongeacht mijn humeur en de plek waar ik ben mooi zijn, boeien, om aandacht en ruimte vragen.

In willekeurige volgorde nummers als

Isis
Idiot Wind
Sara
Shelter From the Storm
Sad-Eyed lady of the Lowlands
Series of Dreams
Desolation Row
Tangled Up in Blue
Can’t Wait, de versie op Tell Tale Signs #3
Lily, Rosemary and the Jack of Hearts
Blind Willie McTell
Not Dark Yet
A Hard Rain’s A-Gonna Fall
One Too Many Mornings (Hard Rain versie)
Oh Sister
Tears of Rage
Stuck inside of Mobile with the Memphis Blues Again (Hard Rain versie)
Most likely You’ll Go Your Way, and I’ll go Mine (Before The Flood – wat een opening)
Cold Irons Bound (Tell Tale Signs #3)
Changing of The Guards
Every Grain of Sand (The Bootleg Series Vol 1-3)
Angelina
Farewell Angelina
Forever Young (The Last Waltz)
Please Mrs. Henry

Time Out of Mind , ‘t kan niet, want je vroeg nummers, maar dan heb je pech Time out of Mind als één geheel. Muzikaal is het één geheel, hoe slecht de mix ook lijkt of ook werkelijk is. Maar het kunstwerk is één geheel, met alle extended singles, live opnames, en unreleased songs – en soms een outtake erbij.


De keuze voor Time Out of Mind maakte dat ik naar alle elpees ging kijken met de volgende hypothese: Dylan heeft albums gemaakt die uit ‘one piece’ zijn. Albums zoals The Beatles die maakten met Revolver, het Witte Dubbelalbum en Let it Be. Platen die qua geluid, thematiek en stijl een pracht gesamt-Kunstwerk vormen.


Voor mij zijn dat bij Dylan o.a.


John Wesley Harding,
Blonde on Blonde,
Time Out of Mind,
Oh, Mercy,
Love and Theft,
Modern Times,
Slow Train Coming
The Basement Tapes
Desire
Good As I Been To You

en toen ben ik maar opgehouden met bedenken en beluisteren, want er zijn er veel meer. Eigenlijk is die maffe Dylan prima in staat om albums te maken die goede samenhang vertonen. Niet altijd de beste songs, maar ze passen bij elkaar, de albums hebben een eigen sfeer, een eigen geluid, eigen tekstuele eenheid.

Ja, een eind lijst is het niet. Wel is het leuk om met verwondering en bewondering naar het werk van Dylan te luisteren.

Zie ook de blog van Rob, hier.

Lijsten blijven welkom!

Geen opmerkingen: