Niemand zing Dylan zoals... reactie #4

Volgens mij is een cover een opnieuw uitgevoerde en op een eigen manier geïnterpreteerde versie van een reeds bestaand liedje.

Dylan behandelt zijn eigen werk mijns inziens exact hetzelfde als nummers van anderen, die hij covert. De folksongs die hij zingt, nummers van Woody Guthrie, Hank Williams, Buddy Guy, Willie Nelson, Towns Van Zandt... Dat vind ik nou juist zo mooi. Hij benadert zijn eigen songs alsof ze NIET door hem geschreven zijn. En duikt er dan weer helemaal opnieuw in. Telkens weer, net als in materiaal van anderen. Ik vind Bob Dylan dan ook een heel goeie cover artiest en dienovereenkomstig bijvoorbeeld Down in the groove een heel goed album, al oordelen velen daar anders over.

Tom heeft gelijk dat de definitieve versie van een song niet bestaat. Zeker in het geval van Dylan is dat zo. Toch heb ik voor mijzelf uitvoeringen die ik - vooralsnog - als definitief beschouw. Definitief in de zin van niet te overtreffen. Dat zijn soms de studio-opnamen, soms live versies waarbij aangemerkt moet worden dat ik daarvan natuurlijk maar een heel klein gedeelte ken. Het maakt mij ook nieuwsgierig naar wat anderen als hun definitieve versie ervaren. Dus: leuk als meer lezers op deze discussie willen inhaken.



Peter

Geen opmerkingen: