Dylan kort #586

Op last van Web Sheriff zullen alle uploads van concerten van Dylan op Dime a dozen vanaf heden geweerd worden. Ook zullen alle reeds geplaatste torrents met Dylan-materiaal van Dime verwijderd worden. Volgens The Examiner stond het volgende bericht op de site van Dime: We were informed that "an increasing archive of boot and official (concert) recordings shall soon be available on BobDylan.com". Mocht dit ècht het geval zijn, lijkt het mij dè manier voor Sony om iets tegen de bootleg- & download-markt te doen.
Er is weer een reden om www.bobdylan.com in de gaten te houden.

Ik heb een besluit genomen: in januari ga ik weer studeren, in Oslo... De studierichting? Wat denk je zelf! Zie hier, hier.
Kent iemand nog een goede pizzaria in Oslo?
De soundtrack van Marihuana, threat and menace schijnt muziek van Dylan te bevatten. Mijn gedachten dwalen af naar Dylans woorden in Londen, in 1966. Enkele regels uit mijn boek:

"Op 8 juni 1966 verschijnt in Het Vrije volk een artikel met de titel Bob Dylan keert Europa boos rug toe. In dit artikel worden veelvuldig Dylans woorden tot het publiek in de Royal Albert Hall op 27 mei 1966 aangehaald, waaruit de conclusie valt te trekken dat de betreffende journalist bij dit concert aanwezig is geweest. Het artikel begint met: Bob Dylan zal wel nooit naar Nederland komen. Boos en teleurgesteld heeft de schrijver – beter gezegd dichter – van prachtige songs als 'Blowin' in the Wind', 'Mr. Tambourine Man' en 'With God on Your Side' [sic] na zijn tournee West-Europa zijn smalle rug toegekeerd. En iets verder: 'Ik zal geen concerten meer in Engeland geven', zei hij. 'Ik heb nu zin een liedje te zingen, dat jullie muziekbladen een drugsong noemen. Het is geen drugsong, maar een doodgewoon liedje. Ik heb nooit een drugsong geschreven. Ik zou niet weten, hoe ik dat moest doen..."

Frits schrijft over This wheel's on fire, het boek van Levon Helm en Stephen Davis over the Band en het leven van Levon Helm.
In The Telegraph 26 (april 1987) kwam ik een list of ten things I would like Bob Dylan to do tegen. De lijst is samengesteld door Dave Hill & van de tien wensen op zijn lijst zijn er inmiddels opmerkelijk veel (min of meer) uitgekomen:

01. Play smaller venues, indoors.
02. Officially release the Albert Hall 1966 concert, acoustic and electric.
03. Release more songs from the Dave Stewart sessions.
04. Write his autobiography.
05. Retain his 'live' sound on studio recordings.
06. Get somebody to design a decent album cover.
07. Compile an album of unreleased 'classics' (Blind Willie McTell, Angelina, etc.)
08. Record with the Grateful Dead.
09. Always publish the lyrics with the album.
10. Get me to play on the next album.

Inmiddels zijn er ruim 23 jaar verstreken sinds The Telegraph deze lijst van Dave Hill publiceerde. En het blijkt dat, wie geduld heeft, een aantal van zijn wensen vanzelf ziet uitkomen. Dus, dit is je kans! Schrijf je eigen lijst met tien dingen waarvan ik zou willen dat Dylan ze doet en zo rond 2033 zullen er opmerkelijk veel van je wensen (min of meer) zijn uitgekomen! Stuur je lijst naar: tom_dylan@hotmail.com

Geen opmerkingen: