Nieuwe (re-)releases

Vanochtend was ik kort in een grote zaak vol muziek. Daar vond ik drie van de acht albums die onlangs in mono opnieuw zijn uitgebracht op elpee, 180 grams vinyl. Losse elpees, dus niet de boxset met alle elpees. Ik ze alle drie - The Times they are a-changin', Blonde on blonde en John Wesley Harding - gekocht. Het zijn, aldus de hoes & de labels, Amerikaanse persingen. De elpees zitten in Japanse plastic hoezen met de plakrand aan de bovenkant. Op de voorzijde een gouden sticker. The Times they are a-changin' heeft geen insert. (Volgens Searching for a gem ontbreekt ook de insert bij Highway 61 revisited en hebben Bob Dylan en The Freewheelin' Bob Dylan witte binnenhoezen.)
Voor de catalogusnummers e.d., zie hier. Overigens staat daarbij dat John Wesley Harding in een gatefold-hoes zit, wat onzin is.

Een tijdje geleden schreef ik hier over de heruitgave van The Bootleg series vol. 1 t/m 8 in jewelcase, dus zonder de kartonnen slipcase en de dikke boekjes. In de schappen vond ik vanochtend één van deze heruitgaven, en wel - tot mijn verrassing - van deel 9!
In deze zaak was deze heruitgave net zo duur (25 euro) als de uitgave met kartonnen slipcase en boekwerk, een vergissing naar ik aanneem. Ik heb 'm dan ook nog even laten staan.

6 opmerkingen:

Joop1956 zei

Hoi Tom,
Ik heb de mono versie van Blonde on blonde op het Sundazed label.
Echt heel mooi.
Mijn vraag is waarom brengt Music on vinyl nu weer een versie uit.
En dan hebben we ook nog weer de mono box.
Groeten Joop.

tom zei

Hallo Joop,

De nieuwe elpee is de vinyl-versie van "The Original mono recordings". De Sundazed is door een ander bedrijf dan Sony gedaan, deze nieuwe release op verzoek van Sony.
Deze nieuwe release is geen kopie van de Sundazed of de mono-cd, maar van een geheel nieuwe mix, wederom een poging om de originele mono-release zo dicht mogelijk te benaderen.

Je zult niet de enige zijn die dik tevreden is met de sundazed-release & deze nieuwe persing niet zal kopen, dus of er markt voor is, weet ik niet.

Aan de andere kant is er veel commentaar op Sundazed, deze zou niet zo goed klinken als het origineel.

ik hoop dat dit antwoord op je vraag is.

groet,

Tom

Joop1956 zei

Hoi Tom,
Ik heb toch de orginele lp niet .
Tom , Heb jij de JWH ook van Sundazed ? of alleen de nieuwe versie.
Bringing it all back home schijnt ook heel goed tezijn , iets van bekent ?
Ben benieuwd morgen naar de top 2000 , ken Anneke nog wel van diverse conserten.
Groeten Joop.

tom zei

Hoi Joop,

Van Sundazed heb ik alleen Highway 61 revisited (slecht geluid) & Self portrait (in stereo, erg goed). [Blonde on blonde heb ik wel eens gehoord]

Ik weet wel iemand die JWH van Sundazed heeft gehad en snel weer heeft verkocht aangezien deze - volgens hem - bar slecht is. Van JWH ken ik, in mono, alleen de originele Amerikaanse release, de mono-cd en nu de nieuwe release. JWH klinkt in mono absoluut beter dan in stereo.

BIABH durf ik niks over te zeggen. Ken alleen wat oude mono-releases, een godsgeschenk in verhouding tot de eerste cd-releases. De geremasterde uit 2003 vind ik erg goed klinken.
Maar ik heb te weinig om echt te kunnen vergelijken.
de mono-mixen die ik ken op vinyl zijn fantastisch m.u.v. - en nou laat mijn geheugen mij in de steek - Outlaw blues of On the road again.
ik zal weer eens in dit album duiken & 'verslag' doen.

ik kijk ook erg uit naar morgenavond, ken Anneke via ebay, de mail & facebook.

groet,

Tom

Johan zei

Hallo Tom, in de wetenschap dat zelfs de kleinste Dylan-details jouw grootste interesse hebben: de (bar)codes van de los gekochte mono-elpees komen niet overeen met de nummering die de platen in de Amerikaanse box hebben. In de box met code 88697761051 zijn de elpees oplopend genummerd van 88697761051-1 t/m 88697761051-8. Het lijken dus geen elpees die 'los' uit de box verkocht worden, maar speciaal voor de losse verkoop geperste exemplaren.

met vriendelijke groet,

Johan

tom zei

Hallo Johan,

Dank voor de info, inderdaad, ieder detail heeft mijn interesse, dus dank.
ik heb nog even de drie losse platen die ik kocht uit de kast gepakt. De barcode is een losse sticker die op de plastic hoes is geplakt. Op de hoezen van de platen staan de nummers zoals jij ze noemt, voor Times 88697761051-3; voor BoB 88697761051-7 en voor JWH 88697761051-8.
Het zijn - waarschijnlijk - wel dezelfde platen, maar voor de losse verkoop 'geschikt' gemaakt: geen inserts bij Times en H61R, plastic hoes erom met daarop een goudkleurige sticker & een sticker met een (nieuwe) barcode.

Ergens heb ik het idee - maar dit is nergens op gebaseerd - dat de boxset voor de Amerikaanse markt is gemaakt en losse albums voor de Europese markt.

Nogmaals dank voor de info.

Tom