Dylan kort #668

Allereerst dank aan Arno en Paul voor de reacties bij eerdere berichten.
Een warming up voor het NoordNederlandsDYLANfestival op 15 april, zie hier. [met dank aan Frits voor het sturen van de link]
In Amsterdam zal mogelijk ook een Dylan-bijeenkomst zijn, zie het forum van Expecting rain.
De afgelopen paar dagen leveren zoekacties op het net vooral berichten over Dylans aanstaande optredens in China op. Vanaf vandaag is "China" vervangen door "Vietnam". Nou staat het al enkele dagen vast dat Dylan in Vietnam zal optreden, maar de Nederlandstalige internetpagina's pakken nu pas dit nieuws op & traditiegetrouw melden ze allemaal (min of meer) hetzelfde. Eén voorbeeld, zie hier. Wat vooral tenenkrommend is, zijn zinnen als: Dylan staat bekend om zijn verzetsliederen tegen de Vietnamoorlog. Nummers als Times are changing [sic] en Blowing in the wind [sic] staan symbool voor de vredesbeweging in de jaren 60, maar in Vietnam zelf heeft Dylan nooit eerder gespeeld. Nou heb ik The Times they are a-changin' en Blowin' in the wind al honderden (duizenden?) keren gehoord & nog nooit heb ik in één van deze twee songs een rechtstreeks protest tegen de oorlog in Vietnam gehoord.
En zelfs het fout schrijven van songtitels is een terugkerend thema (knippen & plakken mannen, zo vullen wij de pagina's...) zie hier. En soms gaat het geven van songtitels toch nog goed, zie hier, al is de inhoud van het bericht natuurlijk dezelfde bagger als in de vorige twee berichten.
Meer van hetzelfde? Nog 2 dan: hier en hier.
De berichtgeving over Dylans aanstaande optredens in China heb ik in de afgelopen dagen genegeerd (ik moet me schamen & diep ook!). Hier is er eentje, maar voor je kijkt: probeer eens te raden welke twee songtitels er in het bericht worden gegeven? Het noemen van juist die twee songtitels zal wel toeval zijn, toch? Echt niet! Zie hier.
Dylan zal dus optreden in China & Vietnam, zoveel heb ik vandaag geleerd. Maar als ik héél eerlijk ben, ben ik niks wijzer geworden.
Dan toch zo maar de iPod op de oren drukken & het nieuwe boek van Michael J. Gilmour tussen de vingers. Ik voel me opstandig vandaag, maar of het opstandig genoeg is om de shuffle mogelijkheid op mijn iPod te gebruiken, betwijfel ik nog. Ik heb zo mijn gewoontes, toeval laat zich daar maar moeilijk overheen leggen.
Gisteravond achtereenvolgens Saved en Shot of love gedraaid, dat is me wel goed bevallen. Vanavond voel ik meer voor Infidels, al te lang niet meer naar deze plaat geluisterd.

2 opmerkingen:

Peter zei

Kijk, dit las ik vandaag op dailymail.co.uk. En dat klopt dan weer wél:

Dylan's 1960s songs 'Blowin' in the Wind' and 'The Times They Are a-Changin' were inspirations for the American civil rights and anti-war movements.

groet.

CultureEye zei

Een inspiratie ja, maar de liedjes hadden Vietnam, niet rechtstreeks als onderwerp.

Infidels is een goede plaats, Jokerman, I And I,License To Kill,Neigborhood Bully... en eigenlijk Blind Willy Mctell