Dylan nieuws #3

Met het risico dat deze aflevering van Dylan nieuws gaat lijken op een aflevering van Dylan kort, neem ik in dit bericht enkele links op die ik de moeite waard vind. (Het grote verschil blijft dat ik in Dylan kort probeerde alle Dylanesque berichten op het net te linken & dat in Dylan nieuws zeker niet zal doen - maar goed, dat is inmiddels allemaal oud nieuws.)
En terwijl It's alright, ma (I'm only bleeding) door de kamer schalt - wat is dit godsgruwelijk, beangstigend mooi. Maak me wakker, maak me wakker, dit wil ik iedere dag horen, tien keer, minstens - wil ik je eerst wijzen op een reactie van Jan Joos bij een inmiddels al weer wat ouder bericht op deze blog, zie hier. Heerlijk vind ik dit soort reacties, een persoonlijk verhaal. De moeite van het lezen waard. Weer een stukje wijzer over de beleving van het luisteren, weer een stukje wijzer over het ontdekken van Dylans muziek.
Op Shaketown, wil ik toch even op wijzen, een stuk over een recent concert, het concert in Mainz. Mooie foto's ook.
Tien nummers van Dylan die mee mogen naar een onbewoond eiland, tsja, goede vraag Ton. Ik weet het niet, jij wel? Ik weet het niet, ik weet alleen dat It's alright, ma (I'm only bleeding) bij die tien zit, althans nu, vandaag, omdat het door de kamer knalt & ik tijdens het knallen moeite blijk te hebben met denken omdat... Enfin, you get the picture (je krijgt de foto??)
En terwijl de kinderen een spelletje doen op de Wii, denk ik over die tien na. Eens even kijken: It's alright, ma (I'm only bleeding) dus. Verder, op dit moment - eens even zien - People get ready; Blind Willie McTell; Man in the long black coat; I'll keep it with mine; High water (for Charley Patton); Visions of Johanna (live 1966); Dirge, uhm, even denken. Farewell Angelina; Idiot wind en ... o nee, bliksem ik ben er al! Okee, vandaag deze tien. Morgen zal dat wel weer anders liggen.
Frits wees me erop - waarvoor dank - dat in de nieuwe Oor de column van Nico Dijkshoorn over Dylans stem gaat. Is dat niet dezelfde column die een tijdje geleden al online stond? Rond Dylans verjaardag moet dat geweest zijn, ik moet hier ergens een link geplaatst hebben.
Woensdag 6 juli zal de radiouitzending (radio 5) De helden van Holman gaan over Dylan. Geen idee hoe laat die uitzending begint. Mocht je het weten, laat het me weten.
De Europese tournee is inmiddels al weer afgelopen, vanaf 14 juli touren Dylan & band door Amerika. Die man moet wel een rusteloze ziel hebben, anders houd je dit niet vol, lijkt mij.
Dit jaar hebben we nog geen nieuwe Dylan-release gezien - de heruitgave van Brandeis telt niet echt, meer een spek-en-bonen-release. Welkom, maar toch. De laatste jaren hebben geleerd dat zo'n release vaak in oktober komt. Zo uit het hoofd:
oktober 2010 mono + Bootleg series 9
oktober 2009 Christmas in the heart
april 2009 Together through life
oktober 2008 Tell tale signs
oktober 2007 DYLAN (verzamelaar)
Ik moet bekennen dat ik mijn hart een beetje vast houd, ik vrees dit najaar een nieuwe verzamelaar i.p.v. ècht nieuw werk. Maar misschien dat Sony nog met een verrassing komt.
Dat is het weer even voor nu, ik ga naar de koffie, de muziek & de boeken.

3 opmerkingen:

Ton de Kruyff zei

Tien nummers is niet te doen, dat vond mijn vriendin ook al een vermakelijk (of beangstigend) idee. Dank voor t linken.

tom zei

Tien nummers is niet te doen, maar wel een 'goede', nee confronterende oefening.
Dank voor je reactie, Ton.

Tom

Nanne zei

Tien nummers. Dat is dus het album Highway 61 Revisited + 1 nummer naar keuze. Must Be Santa! ;D