Dylan kort #754 [Planet waves]

setlist 31 oktober: Leopard-skin pill-box hat* / Boots of Spanish leather * / Things have changed* / Man in the long black coat* / The Levee's gonna break / Not dark yet / Rollin' and tumblin' / A Hard rain's a-gonna fall / Highway 61 revisited / Forgetful heart / Thunder on the mountain / Ballad of a thin man / All along the watchtower / Like a rolling stone
* + Mark Knopfler op gitaar
Zou Dylan zijn setlists thematisch opstellen? Zo vraag ik me af bij het zien van bovenstaande setlist. In Rotterdam speelde Dylan vier nummers die je onder het kopje 'water' zou kunnen plaatsen: 'Mississippi', 'The Levee's gonna break', 'A Hard rain's a-gonna fall' en 'High water (for Charley Patton)'. Gisteravond in Hamburg speelde Dylan drie nummers die je onder het kopje 'kleding' zou kunnen plaatsen: 'Leopard-skin pill-box hat', 'Boots of Spanish leather' en 'Man in the long black coat'.
Ach, het zal wel onzin zijn. Ik zal wel dingen zien die er niet zijn.

Had Dylan de Nobelprijs voor de literatuur moeten krijgen? Vraag het aan Philip Huff.

De recensie van Planet waves (links) komt uit de Muziek Expres van maart 1974. (Klik op de afbeelding om 'm te vergroten) De recensie begint met 'Op deze plaat is geen "nieuwe" Dylan te horen, integendeel, hij klinkt weer als in z'n glansperiode.' En iets verder: 'In dit zelfportret openbaart hij met veel sentimentele gevoelens en innerlijke tegenstrijdigheden de problemen des levens. Het nummer "Dirge" is zonder twijfel een van de mooiste van deze plaat.'
Wie mij een beetje kent, weet dat ik een zwak heb voor Planet waves in het algemeen & 'Dirge' in het bijzonder. Helaas lijkt Planet waves altijd in de schaduw te staan van Dylans tournee van 1974 (vlak na het begin van deze tournee verscheen Planet waves) & vooral van 'grote broer' Blood on the tracks. De neiging om te vergelijken ligt altijd op de loer.
Eigenlijk moeten Planet waves en Blood on the tracks niet met elkaar vergeleken worden. Het zijn twee los van elkaar staande albums die beide op hun eigen kwaliteiten (& zwaktes) beoordeeld moeten worden.
Omdat ik een zwak heb voor Planet waves, vraag ik me af hoe andere liefhebbers van Dylans muziek tegen dit album aankijken. Mocht je zin hebben, schrijf dan een stuk (dat mogen enkele regels zijn, maar ook een vele pagina's beslaand stuk is meer dan welkom) over Planet waves & stuur het naar tom_dylan@hotmail.com. (Inzendingen zullen, indien geschikt, geplaatst worden op deze blog)

1 opmerking:

CultureEye zei

Een bekentenis lijkt me wel gepast. Planet Waves ontbreekt in de collectie, maar iedere keer als ik de kans heb om de cd te kopen, laat ik hem liggen

Toch eens iets aan doen