boekenjacht

Op de laatste dag van 2011, in 'acht propvolle uren' schreef ik: "De top 10 - met Dylan op 3 - van Matthijs van Nieuwkerk heb ik al wel uit de Mikro gids gescheurd, eerder vandaag. Ik heb de Mikro gids niet, maar mijn ouders wel & daar was ik vanochtend om oliebollen te eten & nieuwjaarsrolletjes te proeven. Dat is traditie. Wat Van Nieuwkerk zegt over 'Just like a woman'? Komt 'ie: 'Ach, Dylan is God. Zo is het toch? En hij is "Forever young", bovendien. Tegen Dylan de Grote is niemand in de popwereld bestand. Hij schreef misschien niet het beste nummer aller tijden, maar hij is wel de grootste aller tijden. Als diepe buiging naar zo veel ontroering, zo veel poëzie en zo veel woede kies ik het nummer "Just like a woman". Alleen de titel al. De wereld die daarachter zit. Dylan beschreef het allemaal.' Op de valreep is het niet alleen maar kommer & kwel met Van Nieuwkerk over Dylan in 2011."
Vanmiddag ben ik even de Slegte ingelopen, je weet wel, de boekenboer waar de prijzen van tweedehands boeken altijd tegenvallen, maar van nieuwe boeken juist weer meevallen. Daar vond ik maar liefst 3 boeken over de top 2000, splinternieuw, voor €5,- per stuk. In ieder deel staat wel een beetje Dylan & dus kon ik het gewoonweg niet laten.
In het eerste boek ['Top 2000; 10 jaar liedjes, lijstjes en verhalen'] uit 2008 een top 10 van Matthijs van Nieuwkerk. Dat vind ik nou leuk, kan ik zijn top 10 uit 2008 vergelijken met zijn top 10 uit 2011. Ik ben niet alleen benieuwd of Dylan ook in 2008 in zijn top 10 stond, maar ook of die dan weer op 3 staat. Of misschien wel hoger of lager. Misschien zelfs wel met een ander nummer.
Gauw kijken. Ja hoor, Dylan stond ook in 2008 in Van Nieuwkerks top 10 & ook op 3. En verdomd als het niet waar is, ook in 2008 was 'Just like a woman' het nummer dat hij koos. Ik ben benieuwd wat hij in 2008 over Dylan & dit nummer zei. Jij ook?
Daar gaat 'ie: 'Ach, Dylan is God. Zo is het toch. En "forever young" bovendien. Tegen Dylan de Grote is niemand bestand. Hij schreef niet het beste nummer aller tijden, maar is de grootste aller rijden. Wat een oeuvre. En als diepe buiging naar zoveel ontroering, zoveel poëzie en zoveel woede kies ik "Just Like A Woman". Alleen de titel al. De wereld die daarachter zit. Dylan beschreef het allemaal.'

Goed voornemen voor 2012: minder lezen, dan ontdek ik dit soort zaken niet. Dat scheelt mij ergernis.
Enfin, laten varen.
In hetzelfde boek een stukje over 'Handle with care' van The Traveling Wilburys. In 'Top 2000 volume 2' een stuk over 'Hurricane' van Dylan & in 'Top 2000 volume 3; wonderful world' een grote foto van Dylan. En natuurlijk valt Dylans naam vaker in deze drie boeken. Bij de Slegte, €5,- per stuk.

Ook bij de Slegte: 'Zapdansen' van Roel Bentz van den Berg. Ook hierin, aldus het register, meerdere malen Dylan. Ook meegenomen, een paar euro (precieze prijs weet ik niet meer).

Bij de gewone boekhandel nog even gekeken, o.a. bij de Engelse pockets. Daar On the road van Jack Kerouac met een door Dylan geschreven 'book endorsement' op de achterzijde. Bijna gekocht, maar On the road staat al enkele malen in de kast.
Wel Kingdom of fear van Hunter S. Thompson gekocht. Daarin - op blz. 274 - een foto van Dylan & Thompson, gemaakt in 2002 in Aspen.

Ik kan weer enkele dagen lezen.

Geen opmerkingen: