And a voice to sing with

Regelmatig schrijf ik hier over net verschenen boeken. Maar ik lees niet alleen net verschenen boeken, regelmatig koop ik boeken op boekenmarkten, in kringloopwinkels & bij antiquariaten. Afgelopen zomer heb ik op een boekenmarkt de al eind jaren tachtig verschenen autobiografie - And a voice to sing with - van Joan Baez gekocht.
Ik ben geen liefhebber van de muziek van Joan Baez, ik heb And a voice to sing with dan ook gekocht omdat Dylan wel in dit boek moet voorkomen.
Ergens hoopte ik dat dit boek na lezing mijn negatieve beeld van de mens Joan Baez wat zou afzwakken, maar helaas heeft dit boek mijn beeld alleen maar sterker gemaakt. Het heeft me moeite gekost om bijna 500 bladzijden te lezen, heel veel moeite. Regelmatig heb ik het boek - puur uit ergernis - in een hoek gesmeten.
Ik wil niet lezen over de kledingkeuze voor haar optreden op Live aid. Ik wil niet lezen over de jurkjes die in de koffer zaten tijdens haar reis naar Vietnam, Polen, of noem maar op. Het staat allemaal in And a voice to sing with.
Natuurlijk is het niet alleen maar jurkjes in dit boek. Baez heeft ook veel goeds gedaan. Denk aan haar contacten met en werk voor Martin Luther King, Amnesty International en Humanitas. Ook dit staat allemaal uitvoerig beschreven in boek.
En toch is het vooral de ergernis die bij mij blijft hangen, helaas.

Maar goed, ik heb het boek gelezen vanwege Dylan. Mijn pocket telt zo'n 500 bladzijden & Dylan (of één van zijn songs) komen ik tegen op de bladzijden XII, 66, 95 t/m 116, 138, 141, 154, 164, 166, 196, 208, 307 t/m 326, 331, 344, 346, 347, 350, 382, 435, 437, 439, 466, 468, 469, 479 en 480. Dat zijn behoorlijk wat bladzijden voor een boek dat niet over Dylan gaat.
Maar ondanks dat Dylan veelvuldig in And a voice to sing with voorkomt, kan ik (helaas) niet zeggen dat (echt) ik iets nieuws gelezen heb.
En dan zijn er natuurlijk nog de foto's, allen in zwart-wit: één van Dylan & Baez gemaakt tijdens Newport 63, één van Dylan & Baez waarschijnlijk gemaakt tijdens Newport 64, de door Eric von Schmidt gemaakt poster (zie ook het omslag van het boek Positively 4th street van David Hajdu), twee foto's van Dylan & Baez in 1975 & 1 foto van Baez, verkleed als Dylan uit 1975.

Moet je het lezen? Ja, al is het alleen maar om mijn ongelijk te bewijzen.

Geen opmerkingen: