Dylan kort #792

Vanaf vandaag is Chimes of freedom, je weet wel de 4 cd's waarvan de opbrengsten voor Amnesty International zijn, ook in Europa uit. Chimes of freedom viel vanmiddag door de brievenbus. De vier cd's zitten in een mooie digipack met op de voorzijde een sticker (zie afbeelding bij dit bericht) waardoor het net even wat anders oogt dan de afbeeldingen die op internet circuleren.
Waarom ik - man met een afkeer van covers - deze cd heb gekocht? De voornaamste reden is 'One too many mornings' door Johnny Cash & The Avett Brothers. Voor deze track is de opname van dit nummer door Bob Dylan & Johnny Cash gebruikt, waarbij de originele muziek & Dylans vocalen weggepoetst zijn & vervangen door muziek & zang door The Avett Brothers. Maar de momenten waarop op de oorspronkelijke opname Dylan & Cash samen zingen, was het onmogelijk om Dylans stem weg te poetsen & dus is Dylan op deze track te horen.
Dat heb ik allemaal al eerder gemeld op deze blog.
Bij Chimes of freedom zit geen boekje met informatie, voor informatie wordt de koper verwezen naar een website. Op die website, wanneer je kijkt bij 'One too many mornings', wordt bevestigd dat Dylan ook op deze track te horen is, zie hier.
Op radio 1 (België) zijn vanavond een aantal nummers van Chimes of freedom te horen.

Op 22 september 2010 - enkele dagen geleden dus - schreef ik in 'Dylan kort #528' dat in de bundel Neem me mee, zei de hond van Wim Brands het gedicht 'Bob Dylan' te vinden is. Vanmiddag vond ik deze bundel in de lokale boekwinkel. Deze bundel bevat niet alleen het gedicht 'Bob Dylan', maar ook '2 Dood bracht haar zwembad'. Onderaan dit gedicht staat 'vrij naar Bob Dylan'. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo 1, 2, 3 niet weet naar welke tekst van Dylan dit gedicht is geschreven. Wie het weet, mag het zeggen: tom_dylan@hotmail.com

Er zijn door Dylanologen als Michael Gray al heel wat mogelijke bronnen voor Dylans muziek en teksten gevonden (zie bijvoorbeeld Song and dance man III). Maar is er ooit eerder sprake geweest van Pieter Hellendaal (1721 - 1791)? Volgens mij niet. Hellendaal schreef o.a. de korte compositie 'Tweedledum and Tweedledee'. De tekst voor dit stuk is geschreven door John Byrom (1692 - 1747). Zie hier. [met dank aan Peter voor de tip!]

Op de website van Uncut een stuk onder de titel 'Bob Dylan "turned away" by his hero, folk archivist Harry Smith'. Ik heb dit verhaal onlangs ook elders gelezen, maar ik kan niet meer bedenken waar. Ik weet zelfs niet meer of het in een recente publicatie was, of in een oude publicatie die ik onlangs heb gelezen. Schiet het me te binnen, laat ik het weten. [met dank aan Ton voor de tip!]
Van Harry Smith naar Alan Lomax lijkt mij een kleine stap:
Onlangs schreef ik hier over de opnamen die Alan Lomax van Dylan maakte. Kort nadat ik dit schreef, vond ik op zolder in een grote stapel knipsels een uitvoerig artikel van Wilfred Takken over Lomax onder de titel 'Hé, opa's muziek is op tv'. Dit artikel stond in NRC Handelsblad van 13 januari 2006 en werd geschreven n.a.v. de documentaire Lomax the Songhunter.
In dit artikel o.a. de zinnen: 'Andere Lomaxlijn: in de Verenigde Staten veroorzaakten de elpees met volksmuziek die Lomax samenstelde verschillende folk revivals. Lomax was de eerste die folkzanger Woody Guthrie opnam, liedjes die werden verslonden door een jongen die Robert Zimmerman heette. Artiestennaam: Bob Dylan.'

Geen opmerkingen: