TBZB & Love - 0

Gisteren viel nummer vier van fanzine Talkin' Bob Zimmerman Blues (TBZB) door de brievenbus, een fanzine uit maart 1976.
Heerlijk is het om oude fanzines te lezen. Zo staat er in deze aflevering van TBZB een ooggetuigenverslag van het allereerste concert van The Rolling Thunder Revue (RTR). De schrijver schrijft verder o.a. 'This writer was only in attendance at four more Rolling Thunder shows, but that was enough to capture a feel of the entire tour.'
De schrijver - Brian Stibal - heeft na dat eerste concert van de RTR nog 'slechts' vier concerten van de RTR gezien.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar toen ik dat las, was ik toch wel een tikje jaloers. Vijf concerten van de RTR! Ik zou er veel voor over hebben om er slechts één bij te kunnen wonen.
Het verslag van de RTR-shows in TBZB is kort, zoals alle stukken in TBZB, maar daarom niet minder aangenaam om te lezen. Het is heerlijk om een verslag van deze concerten te lezen, een verslag geschreven zo kort na het beleven van deze concerten.
Ik wilde het eigenlijk helemaal niet hebben over dit verslag in TBZB, ik wilde het hebben over iets anders in dit fanzine.
Brian Stibal wederom: 'The gal who, after the '74 tour, bragged that she "pinched Dylan's ass" has put down a song with him. Doing a pretty wild version of "Buckets of Rain," Bette Midler is an interesting singing partner for Bob. Not only do they add a number of new lyrics on the cut which appears on het new "Songs For The New Depression" LP, but they even do an impromptu "talk" afterwards: "Bobby, Boby, Hey there Mr. D, you sure can be!" says the Divine Miss M, and "I think Paul Simon would have done this one," replies our favorite back-up vocalist.'
Ik kan er niks aan doen, maar ik vind het fantastisch om dit soort eerste indrukken te lezen, opgeschreven vlak na een nieuwe track - in dit geval het duet van Midler & Dylan - is uitgebracht.
Ook leuk: rond de tijd dat TBZB werd volgeschreven, verdween 'Hurricane' uit de Amerikaanse hitlijsten & werd 'Mozambique' op single uitgebracht. Stibal daarover: 'Unfortunately, the single "Hurricane" didn't exactly come on like a hurricane, for it never even broke into the top thirty songs during its two-month run on the Hot 100. [...] The only elusive prize that Dylan has never been able to secure in fifteen years of recording, though, is a #1 single in "Billboard", which is generally considered the industry's standard list. Will "Mozambique" be his first?'
En ook elders in deze aflevering van TBZB wordt de hoop / verwachting uitgesproken dat 'Mozambique' wel eens Dylans grootste hit kan worden.
Nu, met de wijsheid van vele jaren later, weten we dat 'Mozambique' verre van een hitsingle is geweest.

Op 23 oktober vorig jaar schreef ik hier over 'Love minus zero / no limit' & de wiskunde in deze songtitel (zie hier).
Vandaag stuurde Ton [waarvoor dank!] een link The value of love, using the Dylan model waarin dezelfde songtitel echt wiskundig onder de loep wordt genomen.
Zie hier.
Op de middelbare school was ik redelijk goed in wiskunde, maar dat is al weer zo'n 20 jaar geleden & ik merk dat veel is weggezakt. The value of love is - voor mij - dan ook een pittig stukje. Ondanks de pit is het wel de moeite waard om er een blik op te werpen.

Geen opmerkingen: