Record Store Day


Het is Record Store Day, een dag waarop de platenzaken in het zonnetje gezet worden & de muziekliefhebber overladen wordt met fantastische nieuwe releases, op vinyl. Eén van die nieuwe releases is het boxje Can you please crawl out your window? van Bob Dylan. In dit boxje zitten vier singles.
Wie nu wordt overvallen door een déjà vu, kan ik alleen maar gelijk geven.

Even terug. Op 25 november 2011 was het in Amerika Record Store Day ('black friday'). Voor deze Record Store Day werd een boxje met vier singles van Dylan uitgebracht onder de titel Can you please crawl out your window? Dat boxje verscheen in een oplage van 5000 stuks.
In dit boxje zitten de singles:
'Subterranean homesick blues' / 'She belongs to me'
'Like a rolling stone' / 'Gates of eden'
'Positively 4th street'/ 'From a buick 6'
'Can you please crawl out your window?' / 'Highway 61 revisited'
Voor de voorkant van het doosje is het ontwerp van de Portugese ep Can you please crawl out your window? gebruikt. De vier singles zitten in replica's van (min of meer) originele hoesjes van singles. Het hoesje van 'Subterranean homesick blues' is aan de voorzijde gelijk aan de hoes van de Zuid-Afrikaanse single & aan de achterzijde van de Noorse single.
Het hoesje van 'Like a rolling stone' is een replica van het hoesje van de gelijknamige Franse ep. (Op de achterzijde van de oorspronkelijke hoes staat reclame voor vier andere Franse Dylan-releases. Op de release uit 2011 is er eentje vervangen door reclame voor Modern times...)
Het hoesje van 'Positively 4th street' is een replica van de Amerikaanse persing van deze single.
Het hoesje van 'Can you please crawl out your window?' is een replica van de Deense persing van deze single.
Alle labels zijn gebaseerd op de labels van de Amerikaanse releases van deze singles, waarbij 'Subterranean homesick blues' een wit label heeft - zoals de oorspronkelijke promo - & de overige drie singles rode labels.
Op het label van de filpside van 'Can you please crawl out your window?' staat de titel 'Highway 61' i.p.v. 'Highway 61 revisited'.
Tot slot bevat het boxje een sticker (jawel, daar doen we het voor...)
Tot zover de Amerikaanse release uit 2011. Voor afbeeldingen van deze release, zie Searching for a gem.

Het is vandaag Record Store Day in Europa. In Europa is het boxje Can you please crawl out your window? uitgebracht in een oplage van 1000 stuks.
Op de platenbeurs in Utrecht, vorige week, zag ik bij de stand van Music on vinyl al een dummy van dit boxje. De medewerker van Music on vinyl vertelde mij toen dat zij de opdracht hadden gekregen om een boxje te persen waarvan de singles & de hoesjes identiek zouden zijn aan de Amerikaanse release. Het Europese boxje bevat dus dezelfde vier singles in dezelfde vier hoesjes als het Amerikaanse boxje. Inclusief reclame voor Modern times op de hoes van 'Like a rolling stone' & 'Highway 61' i.p.v. 'Highway 61 revisited' op het label van de vierde single.
Maar natuurlijk zijn er ook verschillen. Allereerst heeft het Europese boxje een compleet ander catalogusnummer (een MOV-catalogusnummer). Bovendien zijn de hoesjes van de singles op net iets dikker papier gedrukt dan bij de Amerikaanse voorganger. Dat is al een hele verbetering. Ook de labels, & met name de tekst op de de labels van 'Subterranean homesick blues' is op de Europese versie net wat scherper & vooral mooier van kleur.
Maar het grootste verschil tussen de Amerikaanse release & de Europese release is natuurlijk het boxje. Voor de Europese versie is niet het ontwerp van de Portugese ep gebruikt, maar van een van de twee Japanse singles. Ook de achterzijde van het Europese boxje wijkt - qua design - nogal af van de Amerikaanse release.

Het is Record Store Day. Het is dringen voor de deur van de platenzaak.
Volgend jaar weer?



Geen opmerkingen: