Dylan kort #1023

Dylan compleet: Uit de vandaag ontvangen nieuwsbrief van fanzine Isis heb ik begrepen dat de box met Dylans volledige back catalog - ik heb hier al een aantal keer eerder over deze aanstaande release geschreven - waarschijnlijk in september zal verschenen. De box zal bestaan uit 50 cd's, de liner notes zijn geschreven (of worden geschreven) door Clinton Heylin.
'Wagon wheel': Darius Rucker - voorheen zanger van Hootie and the Blowfish heeft de eerste plaats bereikt in de Amerikaanse country charts met het nummer 'Wagon wheel'. Ik zou hier niet over schrijven wanneer hier geen Dylan-tintje aan hangt. Tim Dunn in zijn boek The Bob Dylan copyright files 1962 - 2007 over 'Wagon wheel': Ketch Secor wrote new lyrics (but kept the chorus), altered the melody, and retitled Dylan's February 1973 Pat Garrett & Billy the Kid outtake "Rock me mama" for his band Old Crow Medicine Show (...). With the permission of Special Rider Music (plus co-composer credit and co-ownership to Dylan), Secor's radically rewritten and newly titled "Wagon Wheel" was included on the group's album O.C.M.S.'
Samenvattend: 'Wagon wheel' is een herschreven versie Dylans 'Rock me mama', voor het eerst opgenomen door Old Crow Medicine Show. Recentelijk heeft Darius Rucker 'Wagon wheel' ook opgenomen. Zijn versie heeft inmiddels de eerste plaats in de Amerikaanse country charts bereikt.
De versie van Old Crow Medicine Show van 'Wagon wheel' staat hier, de versie van Darius Rucker kun je hier beluisteren. [met dank aan Simon voor de tip!]
Darius Rucker - toen nog zanger van Hootie and the Blowfish, zong ooit de woorden:

Put on a little Dylan
Sittin' on a fence

I said, "That line is great" you asked me what it meant by
Said I shot a man named Gray
Took his wife to Italy
She inherited a million bucks, and when she died it came to me
I can't help it if I'm lucky
I only wanna be with you
Ain't Bobby so cool
I only wanna be with you
Yeah I'm tangled up in blue
I only wanna be with you
You can call me a fool
Only wanna be with you


Voor het volledige nummer, zie hier.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

En hier de originele Dylan-op-name van 'Rock me, mama.
http://www.youtube.com/watch?v=VNTsYfjBcuQ

Simon

Anoniem zei

IIk weet me te herinneren dat tijdens het Bob Dylan Tribute in Belfeld 2012 het Belgische Trio Bruno Deneckere, Derek & Nils De Caster dit nummer zongen en het publiek wisten te bewegen tot het meezingen van het refrein.....erg leuk en sfeervol! Deze Belgen weten toch telkens weer nummers te kiezen waarvan je soms diep moet graven in je gedachten welke connectie ze hebben met Dylan.

Seven Days - Dylan Tribute 2012 - Bruno Deneckere, Derek, Nils De Caster:

http://www.youtube.com/watch?v=UOaf_wAOc4o

Henk