Inhaalslag (Dylan kort #1030)

Ik loop - door drukte - enigszins achter. Vandaar een inhaalslag.
Vergeet niet naar het bericht hieronder te kijken.
Setlists: 28 juni, 29 juni, 1 juli met "Workingman's blues", 2 juli, 3 juli.
149 acetates: Ik gaf al eerder in een bericht links naar Nederlandstalige berichten, maar de website van Rolling Stone over deze uiterst opmerkelijke vondst mag in een rijtje links niet ontbreken, zie hier.
Uncut: Eerder schreef ik hier over de Uncut van juli met Bob Dylan op de cover. In die Uncut staat het eerste deel van een uitvoerig artikel over Dylans muziek uit de jaren tachtig. Inmiddels ligt de Uncut van augustus met het tweede deel van dit artikel in de winkels. Het tijdschrift ligt naast, ik heb nog geen tijd gevonden om het te lezen.
Matthijs van Nieuwkerk, onder andere over Bob Dylan. Zie hier. [met dank aan Martijn, Herman en Simon]
Op de foto met Bob Dylan, dat gebeurde Hengeloër Desmond van Oostrom. Een schitterend verhaal, zie hier. En laat die fototentoonstelling van Ana Maria Velez Wood inderdaad maar naar Nederland komen. [met dank aan Dirk en Gerjan]
Afbeelding: De afbeelding is van een flyer voor een Bob Dylan Avond in april 1969 in Maassluis. Een heerlijk stukje Bob Dylan in Nederland geschiedenis. [met dank aan Rein van der Pot!]

2 opmerkingen:

hans altena zei

De prent van Desmond doet me, al lijkt hij er niet op, denken aan een werk van een van mijn te vroeg overleden broers, uit begin zeventiger jaren waarover ik ooit dit schreef: Voor Peter zat iedereen gevangen in van tevoren ontworpen verbanden. Eerst had de predestinatieleer zich in hem geprent, door de hel en verdoemenis preken tweemaal zondags, die hem verklaarden waarom het onschuldige broertje moest sterven en hijzelf met zijn zondige gedachten tot het leven veroordeeld was. ‘Are birds free from the chains of the skyway?’ zo heette een ets van zijn hand, met dank aan Dylan, waarop een krankzinnig minutieus getekende zich kantelende meeuw vanuit zijn hoekige vleugels, snavel en staartpunten strakke, elkaar kruisende lijnen zond naar de lijst van de prent, die onder geen beding tot kunst gerekend mocht worden, hij zwoor bij realisme en ambachtswerk. En nadat hij de religie vaarwel zei, helaas zonder te ontsnappen aan de wrekende god van oorzaak en gevolg, zou de wetenschap met zijn ijzeren wetmatigheden hem overtuigen van het zuivere van het inzicht waarvan die titel getuigde. Voorbij twijfel en aanvechting van de gelovige resteerde de noodzakelijkheid en zekerheid van een einde der dingen dat hem een verlossing mogelijk maakte uit de kettingreactie van verstoting waarin hij zich machteloos meende te bevinden.

Anoniem zei

Weinig verrassingen in de setlist. Niet erg dat ik deze concerten mis. Een ding vraag ik me af: zouden die "acetates" nog eens officieel worden uitgebracht? Blijkbaar staat nog niet alles uit die periode op Another Self Portrait.
Frans