Lost Songs: The Basement Tapes Continued

Lost Songs: The Basement Tapes Continued is een documentaire van regisseur Sam Jones over The New Basement Tapes: Lost On The River, het album waarop een groep van vijf muzikanten songteksten van Bob Dylan uit de Basement-periode op muziek hebben gezet. Het album Lost On The River schreef ik eerder al over (zie hier). Nu ik Lost Songs heb gezien ben iets positiever gaan denken over (een deel van) dit album.
Lost Songs is een mooie documentaire. Sam Jones volgt met zijn camera de opnamesessies van Lost On The River. In deze beelden zien we niet alleen composities ontstaan en opnamen gemaakt worden, maar ook zien we - helemaal aan het begin - hoe een doos vol songteksten van Bob Dylan (bijna) intimiderend werken op aanwezige muzikanten. Ze zien hoe de muzikanten hun schroom verliezen en 'durven' te werken met de songteksten. We zien hoe de muzikanten tegen elkaar opkijken, niet onder willen doen en toch gezamenlijk componeren, muziek maken en veel lol hebben.
De beelden van de opnamesessies worden afgewisseld met (bekende) archiefbeelden van Bob Dylan, acteurs die (zeer geslaagd) onder andere opnamesessies in de kelder van Big Pink naspelen en voice overs van interviews met onder andere Clinton Heylin, Sid Griffin en - meest belangrijk - Bob Dylan zelf.
De meest opmerkelijke ontdekking - voor mij - zit helemaal aan het eind van Lost Songs. Schreef ik niet in mijn stuk over Lost On The River dat het door Rhiannon Giddens gezongen "Lost On The River no. 20" het hoogtepunt is van dit album? Na het zien van Lost Songs begrijp ik beter waarom uitgerekend deze opname mij zo aangrijpt. Ten eerste heeft Rhiannon Giddens moeten knokken om dit arrangement van "Lost On The River no. 20" opgenomen te krijgen - en dat is doorgesijpeld in de opname - en ten tweede is dit een van de weinige nummers op Lost On The River dat - zoals de oorspronkelijke Basement Tapes van Bob Dylan en The Band - niet in de studio is opgenomen om een resultaat vast te leggen. Deze opname is niet meer dan 'even oefenen'.
Ik kan iedereen aanraden Lost Songs: The Basement Tapes Continued te bekijken, bij voorkeur nog voor het beluisteren van het album Lost On The River.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat gaat niet meer lukken want ik heb de plaat al en volgens mij behoor ik wel tot de doelgroep, want ik vind 'm wel te genieten. Maar waar vind ik die docu? Op youtube staan alleen maar fragmentjes.
Frans

tom zei

Hoi Frans, Ik kan je niet vertellen waar je die film kunt zien. Hij werd bij mij om de deur geschoven, zal ik maar zeggen. Komt vanzelf. Even geduld dan duikt 'ie wel op. Ik weet wel dat ik t.z.t. de dvd ga kopen.
Tom

Hildairene zei

http://www.sho.com/sho/reality-docs/titles/3411641/lost-songs-the-basement-tapes-continued