aantekeningen

1.

Waar te beginnen? Beginnen bij de afwezigheid, lijkt mij. De afwezigheid die met één nieuw bericht nog niet voorbij is, helaas.
De afwezigheid: de medicijnen die de kans op herhaling moeten verkleinen leggen een watten deken om mijn hersenpan waardoor denken, voelen, beleven bijna onmogelijk is geworden. Kortom: fysiek gaat het prima met mij, alleen nog 'effe' de medicatie afstellen zodat ik de dingen die ik het liefst doe weer kan doen: luisteren, lezen, schrijven.

In de afgelopen weken ontving ik tientallen e-mails van lezers van deze blog. E-mails met tips, bijdragen aan de blog en vragen. Dank daarvoor! T.z.t. zal ik al die e-mails proberen te beantwoorden.

2.

Net verschenen: Meneer de Tamboerijnman en de regenachtige vrouwen van Jochen Markhorst. Meneer de Tamboerijnman en de regenachtige vrouwen bevat 30 beschouwingen over 30 dylansongs. Een aantal van de beschouwingen werd eerder op deze blog gepubliceerd. Liefhebbers van Markhorsts boek Joker, Dief en Eskimo (2015) zullen zeker Meneer de Tamboerijnman en de regenachtige vrouwen weten te waarderen.



Meneer de Tamboerijnman en de regenachtige vrouwen is uitgegeven door Brave New Books, prijs: €20,-

3.

Afgelopen weekend, hangend op de bank, voor het eerst in lange tijd weer eens naar de film I'm Not There (2007) gekeken, je weet wel die film van Todd Haynes waarin meerdere acteurs op Dylan geïnspireerde personages spelen, maar waarin niemand Dylan 'is'. Zoiets.
Best wel een goede film. Nog steeds wel.
Maar is het een film over Bob Dylan?
Nee, geen film over Dylan. Eerder een film waarin Haynes de kijker door vloeipapier laat kijken naar Haynes perceptie van de vele levens die Bob Dylan geleefd zou kunnen hebben.
Zoiets, denk ik.
Misschien moet ik nog maar eens kijken.

4.

In de platenzaak kwam ik afgelopen week nog twee grijze releases van Bob Dylan tegen: Blame It On Rio en This Land Is Your Land.
Blame It On Rio is een enkele cd met een opname van Bob Dylans optreden in Rio de Janeiro op 25 januari 1990.
Blame It On Rio heeft nog geen vijf minuten in mijn cd-speler gezeten. Ik kan er kort over zijn: wat ik gehoord heb is rampzalig. Ik heb geen idee of Bob Dylan die 25ste januari al dan niet een goed concert gaf in Rio de Janeiro, de geluidskwaliteit van de paar fragmenten die ik beluisterd heb is dusdanig slecht dat ik niet kan zeggen dat ik naar muziek heb geluisterd. Mogelijk zijn er hier en daar op deze cd wat fragmenten te vinden die van een wat betere geluidskwaliteit zijn, maar ik heb nog niet de tijd of de behoefte gevonden om naar die fragmenten te zoeken.
Ik kan een ieder aanraden Blame It On Rio links te laten liggen.

De dubbel-cd This Land Is Your Land bevat opnamen van het concert dat Bob Dylan met Tom Petty & The Heartbreakers gaf op 4 juli 1986 in Buffalo, New York. This Land Is Your Land is van een geheel andere orde dan Blame It On Rio. This Land Is Your Land is de moeite van de aanschaf zeker wel waard. De geluidskwaliteit op deze cd is gewoon goed.
Niet alleen krijgt de luisteraar op deze cd de solo-sets van Bob Dylan en de sets van Bob Dylan met Tom Petty & The Heartbreakers te horen, maar ook de nummers die Tom Petty & The Heartbreakers zonder Bob Dylan brachten.
Aanschaffen deze cd, al is het alleen al voor "A Hard Rain's A-Gonna Fall".

5.





Geen opmerkingen: